Satamakäyntien tietomalli ja rajapinnat ovat muuttumassa vuoden 2025 aikana.
Käyttäjähallinta ja api-avaimet paremman palvelutuen tarjoamisen vaativampaan käyttöön.
Kehittäjille suunnattu Developer portal Digitrafficin palvelujen käyttämiseen.
Rataliikenteen rajapintoihin on tulossa tieto, mikäli pysähdyksen pysähdysaika tai raide on tuntematon.
Rataliikenteen rajapintoihin on tulossa tieto bussikorvauksesta ja pysähtymispaikasta laiturilla.
Lähdejärjestelmän muutosten takia talvimerenkulun datalle on suunnitteilla uusi rajapinta.
Datakatalogi kuvaamaan digitrafficin tuottamaa dataa datan hyödyntäjille. Suunnitellaan toteutettavaksi 2024 aikana.
Status-palvelu on vaihdettu avoimen lähdekoodin tuotteeseen ja itse ylläpidettäväksi.
Olemme tuomassa HSL:n Liityntäpysäköinti -palvelun osaksi Digitrafficia. Palvelu tulee olemaan Digitrafficin ylläpitämä tulevan syksyn aikana.
Jaetaan rajapinnat yhteneäisemmiksi kokonaisuuksiksi ja pyritään noudattamaan REST-rajapintojen parhaita käytäntöjä.
LAM-asemilta kerättyn datan historian jakelu. Lisätietoa https://digitraffic.fi/tieliikenne/lam/#historiadata.
Kuntien teiden kunnossapito-, olosuhde- ja katutyölupatietojen tuominen rajapintoihin.
Rataliikenteen matkustajainformaatiotiedon jakaminen. Tämä vastaa matkustajille asemalaitureiden näytöillä ja kuulutuksissa esitettävää tietoa.
Reaaliaikaisen GTFS-syötteen jakaminen junien sijainneista ja aikataulumuutoksista.
Olemme suunnittelemassa kävelyn ja pyöräilyn määrätietojen jakamista.
Painorajoitukset ja tietyöt julkaistaan jatkossa Datex II -formaatin lisäksi yksinkertaisemmassa JSON-muodossa.
Uusi rajapinta vesiliikenteen häiriöistä. Tiedotteissa ilmoitetaan häiriöistä joilla voi olla vaikutusta vesi- ja meriliikenteelle.
Teiden kunnossapitoajoneuvojen reaaliaikaisen sijainti- ja toimenpidetiedon jakaaminen MQTT-protokollan avulla. Lisätietoa saatavasta datasta Digitraffic > Tieliikenne > Maanteiden kunnossapitotiedot
Datex2-rajapintan kautta jaetaan tietoa muuttuvista nopeusrajoituksista ja liikennemerkeistä. Tiedot saadaan Väyläviraston T-LOIK järjestelmästä.
RUMA-järjestelmän liikenteen rajoite-ilmoitukset tullaan julkaisemaan Digitrafficissä. Lisätietoa RUMA:sta https://fintraffic.fi/fi/finrail/ruma
Rajapinta merenkulun turvalaitevikojen jakamiseen Digitrafficissa. Datan tuottaja on Väylä.
Palauteväylän palautteiden jakaminen Open311-määrittelyn mukaisista rajapinnoista. Lisätietoa palauteväylästä osoitteessa https://liikenne.palautevayla.fi/feedback
RUMA-järjestelmän ratatyöilmoitukset tullaan julkaisemaan Digitrafficissä. Lisätietoa RUMA:sta https://fintraffic.fi/fi/finrail/ruma
Digitraffic tarjoaa rajapinnan hakea kelikamerakuvia viimeisen 24h:n ajalta.
Toteutetaan rajapinta muuttuville nopeusrajoituksille ja info-tauluille. Rajapintaan tullaan myöhemmin lisäämään tietoa varoituksista, muista liikennemerkeistä ja kaistojen/tunneleiden tilasta. Tiedot saadaan Väyläviraston T-LOIK järjestelmästä.
Teiden kunnossapidon työkoneiden seurantatiedon jakaminen Digitrafficissa. Työkoneiden seurantatiedot tuodaan HARJA-järjestelmästä ja ne on tarkoitus jakaa GeoJSON-muodossa.
Lisätietoa HARJA:sta https://finnishtransportagency.github.io/harja/
Painorajoitukset ja tietyöt tullaan julkaisemaan rajapinnassa DatexII-dokumentteina.
Nykyinen AIS-lähde poistuu jollakin aikavälillä, joten ais-tiedot pitää integroida uudesta lähteestä. Muutoksen ei pitäisi näkyä loppukäyttäjille.
Älypoijujärjestelmän datan julkaiseminen Digitraffic-rajapinnassa on suunnitteilla. Älypoijut (Aids to Navigation, AtoN) tuottavat tietoa meriolosuhteista ja mm. veden laatuun vaikuttavista tekijöistä.
Keliennustepalvelun version 2 datan jakaminen Digitraffic-rajapinnassa on suunnitteilla. Uudessa versiossa segmentteihin jaetun tieverkon resoluutio on korkeampi kuin aiemmassa ja ennustepisteitä on enemmän. Lisätietoa https://groups.google.com/forum/#!category-topic/roaddigitrafficfi/yleinen-keskustelu/u-PybMHgER8