Kuten aiemmin ilmoitettu, olemme alkaneet tänään (3.12.2024) rajoittamaan sellaisia kyselyjä, joissa ei ole mukana Digitraffic-User otsikkoa. Rajapinta vastaa 429 statuskoodilla, mikäli rajat ylittyvät. Lisäämällä Digitraffic-User otsikon pyyntöihin voit jatkaa käyttöä entiseen tapaan.
Uusi rajapinta tiesääasemien 24 tunnin historialle on julkaistu.
Rataliikenteen vuosisuunnitelmien karttapalvelu poistuu käytöstä 18.6.2024.
Digitrafficin statussivu korvataan uudella toteutuksella 26.3.
Rataliikenteen matkustajainformaation tiedotteita on nyt saatavilla Digitrafficin ratapuolen rajapinnassa /passenger-information
.
Liikennetiedotteet on saatavilla nyt MQTT:n kautta.
Tieliikenteen rajapinnoista on julkaistu uudet versiot.
Meriliikenteen apeista on julkaistu uudet rajapintaversiot.
Tiesääasemien keruissa tehdään muutoksia viikolla 20 ti–to 17.–19.5.2022 ja tämä aiheuttaa muutoksia rajapinnoista palautettavaan dataan. Aiemmin yhdestä fyysisestä sijainnista kerättiin dataa teknisten rajoitteiden vuoksi useilla asematunnuksilla. Jatkossa kaikki yhdestä sijainnista tuleva data on yhden asematunnuksen alla, joten jaettavien asemien määrää vähenee.
Maanteiden kunnossapidosta ja liikennetiedotteista on julkaistu uudet rajapintaversiot.
Tiesitkö että voit tilata sähköpostiisi tiedon huoltokatkoista ja odottamattomista katkoksista? Tilaaminen onnistuu painamalla statuspalvelun sivulla olevaa nappia “Subscribe to updates”. https://status.digitraffic.fi
Tiistaina 25.1. klo 10–11 voi esiintyä käyttökatkoja kamera- ja tiesäädatassa päivityksestä lähdejärjestelmän huoltotöiden vuoksi.
Keskiviikkona 17.11.2021 klo 10:00 - 12:00 välisenä aikana on odotettavissa lyhyitä katkoja LAM-, kelikamera-, sekä tiesäätietojen keruussa.
Pahoittelemme tästä aiheutuvaa häiriötä.
Talvimerenkulun avustustiedoissa on katkos lähdejärjestelmän huoltotöiden vuoksi 11.8. klo 08:30 alkaen.
Pahoittelemme tästä aiheutuvaa häiriötä.
Kelikamerakuvapyynnöissä olisi hyvä käyttää ehdollisia HTTP-pyyntöjä turhan tiedonsiirron välttämiseksi.
Vapaat nopeudet löytyvät nyt myös https://tie.digitraffic.fi/api/v3/metadata/tms-stations -rajapinnasta. Vapaat nopeudet on merkitty avaimilla freeFlowSpeed1
ja freeFlowSpeed2
.
Tiistaina 25.5.2021 klo 10:00 - 15:00 välisenä aikana on odotettavissa katkoja LAM-, kelikamera-, sekä tiesäätietojen keruussa.
Pahoittelemme tästä aiheutuvaa häiriötä.
Tiistaina 11.5.2021 klo 08:00 - 16:00 välisenä aikana on odotettavissa käyttökatko LAM-, kelikamera-, sekä tiesäätietojen keruussa.
Pahoittelemme tästä aiheutuvaa häiriötä.
Suosittelemme rajapintakutsuihin lisättävän Digitraffic-User -otsikon käyttöä ohjeet-sivuston mukaisesti. Pyyntöihin, jotka eivät sisällä otsikkoa, voidaan mahdollisesti jatkossa kohdistaa käyttörajoituksia
Liikennetiedotteiden rajapinnat ovat päivittyneet. JSON-viestit sisältävät nyt enemmän tietoa ja lisäksi aluegeometrioille on lisätty oma rajapintansa.
Muuttuvien nopeusrajoitusten datex2-rajapinta on nyt julkaistu tuotantoon(aiemmin beta). Lisäksi on lisätty rajapinta, jolla saa generoitua muuttuvien nopeusrajoitusten symbolit SVG-tiedostoina.
Statuspalvelumme on uudistunut. Uusi statuspalvelu mahdollistaa myös tiedotteiden (häiriöt, huoltokatkot) tilaamisen esim. sähköpostiin tai syötteenä. Palvelussa on myös rajapinta https://status.digitraffic.fi/api/ komponenttien tilan sekä tiedotteiden hakuun.
Maanantaina 18.1.2021 klo 10:00 - 11:00 välisenä aikana on odotettavissa käyttökatko LOTJU:n LAM-tietojen keruussa.
Pahoittelemme tästä aiheutuvaa häiriötä.
Ensi yönä 15.10. on ratapuolen tietolähteisiin liittyvä huoltoikkuna klo 22:00-02:00. Tämä saattaa aiheuttaa katkoksia tietojen päivittymisessä.
GraphQL-rajapinnasta on julkaistu uusi versio, joka mahdollistaa tiedon paremman yhdistelyn, filtteröinnin ja järjestämisen
Poistettuja junia voi nyt hakea /trains/<departure_date>
- ja /trains/<departure_date>/<train_number>
-rajapinnoista parametrilla ?include_deleted
Tiedotteissa ilmoitetaan häiriöistä joilla voi olla vaikutusta vesi- ja meriliikenteelle.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Sääennusteet menevät kesätauolle, jolloin data jää viimeiseen saatuun arvoon.
VR ja HSL ovat ystävällisesti antaneet luvan julkaista lähiliikenteessä käytettävien sähkömoottorijunien kalustoyksikkönumerot. Eli kalustoyksikkönumero julkaistaan, jos kaluston tyyppi on Sm1
, Sm2
, Sm4
tai Sm5
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Pakkaamattomat pyynnöt aiheuttavat merkittäviä kustanuksia. Tämän vuoksi niitä aletaan ensin rajoittaa ja lopulta ne kielletään kokonaan
RUMA-järjestelmän ratatyöilmoitukset ja liikenteen rajoite-ilmoitukset ovat nyt saatavilla. Data on saatavilla JSON ja GeoJSON-muodoissa.
HTTP-pakkausotsikoiden käyttö muuttuu pakolliseksi 1.6.2020 alkaen.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
LAM-datan dokumentaatio on nyt saatavilla. Dokumentaatio ei ole kattava, mutta toivottavasti siitä on apua.
Junien ja kokoonpanojen versiohistoria on nyt saatavilla virallisen rajapinnan kautta
PORTNET-integraation palvelukatko on ohi ja satamakäyntien tiedot päivittyvät. Pahoittelemme aiheutunutta häiriötä.
Tiistaina 17.9.2019 on PORTNET-integraation palvelukatko lähdejärjestelmän päivittymisen vuoksi. Tiedotamme häiriön päätyttyä.
Katkon aikana satamakäyntien tiedot eivät päivity. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa häiriötä.
Tiistaina 3.9.2019 klo 10:00 - 14:00 välisenä aikana on käyttökatkoja LOTJUn 2.12.4 version asennuksen takia.
Katkon aikana kamera-, LAM- ja tiesäädatan päivittymisessä esiintyy katkoksia. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa häiriötä.
Liikennepaikan junia on mahdollisuus rajata junalajeittain. Tämä helpottaa esimerkiksi matkustajajunien erottamista tavarajunista
Sijainnilliset vastaukset saa nykyään GeoJson-muodossa lisäämällä osoitteseen .geojson
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Sääennusteet menevät kesätauolle, jolloin data jää viimeiseen saatuun arvoon.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Kulkutievaraukset (routeset) julkaistaan 20.5.2019 09:30
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Tiistaina 26.3.2019 klo 10:00 - 14:00 välisenä aikana on käyttökatko LOTJUn uuden version asennuksen takia.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
STOMP-rajapinta on suljettu
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
MQTT:sta on saatavilla SSL-suojattu versio. Tämä on tarpeellinen esimerkiksi, kun käytetään MQTT:tä https-sivustolta.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Digitraffic-palvelu siirtyy 1.1.2019 Fintraffic Oy:n vastuulle.
Liikennevirasto ei toistaiseksi jakele Tampereen kaupungin keli- ja liikennekameroiden tuottamaa kuvaa Digitraffic-palvelun kautta.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Tie ja meri WebSocket legacy -endpointit loppuvat toimimasta 21.12.2018.
Tiistaina 11.12.2018 klo 10:00–14:00 välisenä aikana on käyttökatko LOTJUn 2.9.0 version asennuksen takia.
Tiistaina 4.12.2018 klo 10:00 - 14:00 välisenä aikana on käyttökatko LOTJUn 2.9.0 version asennuksen takia.
Lähdejärjestelmissä tehdään suunniteltuja huoltotöitä 27.11.2018 klo 11:00 - 13:00.
Tiistaina 27.11.2018 klo 10:00 - 14:00 välisenä aikana on käyttökatko LOTJUn 2.9.0 version testauksen ajan.
Lähdejärjestelmissä tehdään suunniteltu verkkopäivitys 24.11.2018 klo 16:00 - 21:00
Aikataulukaudet ja muutosajankohdat löytyvät osoitteesta https://rata.digitraffic.fi/api/v1/metadata/time-table-periods
Aikataulukausi on ajanväli, jolla liikennöidään säännöllisiä junia. Muutosajankohta taas kertoo, milloin säännöllinen juna voi muuttua aikataulukauden sisällä.
Digitrafficin tie- ja meriliikenteen palvelut ovat siirtyneet AWS-pilvipalveluun.
Digitrafficin tie- ja meriliikenteen rajapinnat siirtyvät AWS:aan 6.11.2018. Muutos ei vaikuta osoitteisiin eikä rajapintojen sisältöön.
STOMP-rajapinta poistuu käytöstä 31.1.2018. STOMP korvautuu MQTT:llä.
Lisätietoa MQTT:sta Digitraffic > Rautatieliikenne
Tiesäädata katkesi noin 5 tunnin ajaksi tänään 31.10. Pahoittelut katkosta.
MQTT:sta saatavilla junat, kokoonpanot, kulkutietoviestit ja sijainnit
Digitrafficin testiympäristö siirtyi AWS-alustalle tänään 29.10.2018. Tuotanto siirtyy AWS-alustalle tiistaina 30.10.2018. Merkillepantavaa muutoksessa ovat seuraavat asiat:
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Websocket endpointit lakkaavat toimimasta 19.10.2018.
Meriliikenteen Websocket osoite lakkaa toimimasta 19.10.2018.
Websocket endpointit ws://tie.digitraffic.fi/api/v1/plain-websockets/tmsdata ja ws://tie.digitraffic.fi/api/v1/plain-websockets/tmsdata/{lam-station-id} loppuvat toimimasta 19.10.2018.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Vanhat sijainnit löytyvät zip-paketteina osoitteesta /api/v1/train-locations/dumps/list.html
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Välillä juna on myöhässä, mutta liikenteenohjaajien on mahdotonta sanoa kuinka paljon.
Junan aikatauluriveille on ilmestynyt uusi ennustelähde COMBOCALC
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Menneiden junien sijaintitiedot julkaistaan 21.5.2018 09:00.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristöön.
Perjantaina 29.12.2017 päättyy pääkaupunkiseudun matka-aikajärjestelmän toiminta. Järjestelmä on tullut teknisen käyttöikänsä päähän eikä toiminta vastaa enää asetettuja laatuvaatimuksia. Tämän vuoksi Digitraffic lakkaa toimittamasta PKS-järjestelmään liittyvää tietoa.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristön.
Digitrafficin vanhojen SOAP-rajapintojen elinkaari päättyi 31.8.2017. Vanhat rajapinnat ehtivät tarjota tieliikenteen tietoja lähes 10 vuoden ajan. Vuodesta 2014 alkaen tiedot olivat saatavina myös avoimena datana.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristön.
Päivitimme Digitraffic-sovelluksia tuotantoympäristön.